BRT-journalisten plaveiden weg voor VTM
Koen Verstraeten in Gazet van Antwerpen, 3 mei 2006

Was de tv-redactie van de BRT in de jaren zeventig en tachtig een 'Rode Burcht', zoals christendemocraten en liberalen toen beweerden? "Ja, als we spreken over de Wetstraat-journalisten. Neen als we het hebben over de totale nieuwsredactie," zegt doctor in de communicatiewetenschappen Lieve Desmet. 

Lieve Desmet (41) uit Brugge doctoreerde recent aan de universiteit Gent met een proefschrift over de evolutie van het journaal bij de openbare omroep van 1953 tot 1990.

Voor haar onderzoek kreeg zij van de VRT inzage in o.a. redactieverslagen, interne nota's, documenten van de personeelsdienst en briefwisseling. Zij analyseerde alle journaals van de tweede donderdag van oktober van elk jaar aan de hand van de uitgetikte scripts met daarin de volgorde van de onderwerpen, de duur van elk item, de bron van het beeldmateriaal, welke journalist het onderwerp uitwerkte, enzovoort.

Lieve Desmet: "Ik wilde ook weten wie op de redactie werkte. Ik heb de loopbaan en de achtergrond van elke journalist uitgevlooid, contracten en benoemingen bestudeerd. Zo kon ik van jaar tot jaar de bemanning van de redactie reconstrueren."

Was de nationale omroep er snel bij om een dagelijks journaal te brengen?

Vanaf de eerste dag - op 31 oktober 1953 en dat is uniek voor Europa. De BBC die al kort na de oorlog was begonnen met uitzenden, startte pas op 1 januari 1954 met een dagelijks journaal. De NTS in Nederland was al van 1951 in de lucht, maar begon pas in januari 1956 met nieuws. Ook de RTBf begon pas in 1956. Voordien zonden zij gewoon het Franse journaal uit.

Waarom was de Vlaamse omroep zo snel?

Voor de televisie begon, had je alleen het journaal in de bioscopen en dat was compleet Franstalig geïnspireerd. Vlaanderen kwam haast nooit in beeld. En daar was het NIR-journaal een antwoord op. In de journaals zou Vlaanderen worden getoond. Jeroom Verhae-ghe, de allereerste Vlaamse tv-journalist, zei letterlijk "Onze cameramensen zijn de ambassadeurs van het Vlaamse volk."

Het binnenlands nieuws domineerde toen het journaal?

In de jaren vijftig tot zestig moesten de reporters Vlaanderen in beeld brengen. Maar de politiek kwam amper aan bod. Dat werd overgelaten aan de radio en de kranten. In de jaren zestig domineert het buitenlands nieuws. Maar dat was helemaal geen journalistieke keuze. Het had te maken met economische omstandigheden. In 1964 werd de eerste steen gelegd van het Reyerscomplex en dus moest iedereen besparen. Gelukkig was daar Eurovisie en stroomde dagelijks een massa buitenlands beeldmateriaal binnen. Dat viel goedkoper uit dan zelf manschappen uit te sturen. Vanaf '72 tot begin jaren tachtig was er opnieuw een piek van binnenlands nieuws. Er was weer geld en er werden in één slag zes nieuwe journalisten aangeworven. Jan Ceuleers zette toen zijn Wetstraat-redactie op.
De tv-journalisten hadden lange tijd een partijpolitiek etiket.

Dat klopt. Zij werden ingedeeld naar hun politieke overtuiging en ze werden verondersteld daar naar te handelen. Dat stond zo in de wet. De omroep was een overheidsinstelling. Niet alleen de raad van bestuur moest een weerspiegeling zijn van de parlementaire samenstelling. Dat principe werd ook doorgetrokken tot het niveau van journalisten. Directeur-generaal Paul Vandenbussche moest elk jaar een lijst van journalisten mét hun politieke overtuiging voorleggen. En dat heeft hij tot het einde van zijn loopbaan braaf gedaan. Om die lijsten te laten kloppen, werden soms rare bokkensprongen gemaakt. De eerste journalist Jeroom Verhaeghe kreeg een CVP-etiket omdat hij ooit aan het seminarie had gestudeerd. Omer Grawet kwam van Het Laatste Nieuws en was dus een liberaal. Herman Verelst was een overtuigd communist, maar omdat dit niet kon, maakte Vandenbussche van hem een socialist. Toen de Volksunie groeide, eiste die partij ook zijn mannetje en daarom maakte men van Walter Zinzen een VU'er. Dirk Sterckx werd ingeschreven als socialist, terwijl hij in feite een liberaal was. De lijstjes moesten kloppen, hé.
In de jaren zeventig en tachtig kwam de tv-redactie onder vuur te liggen. De BRT werd door CVP en PVV afgeschilderd als een Rode Burcht.

Het was niet de eerste keer dat het journaal door de politiek onder vuur werd genomen. In de jaren zestig waren het vooral de socialisten die kritiek leverden op het tv-nieuws als te katholiek. Later maakte de Volksunie zich dik omdat ze te weinig aan bod kwam. In de jaren zeventig was het de CVP die voor het eerst sprak van een Rode Burcht.

Terecht of onterecht?
Terecht, als we spreken van de Wetstraat-redactie. Neen, als we het hebben over de voltallige nieuwsredactie. Bijna alle journalisten die de binnenlandse politieke berichtgeving deden, waren van linkse signatuur. In 1971 werden volgende nieuwkomers aangeworven:Jan Ceuleers, Herman De Prins, Johan De Poorter, Liesbeth Walkiers, Tony Naets en Monique Delvaux. Een jaar later kwam daar William Van Laeken bij en nog een jaar later Dirk Sterckx en Gui Polspoel. Een generatie van journalisten die de komende jaren zijn stempel zal drukken. De eerste Wetstraat-redactie bestond uit Kris Borms, Jan Ceuleers, Jan Schodts en Tony Vanden Bossche. Later aangevuld met Gui Polspoel, Geert Van Istendael en Tuur Van Wallendael. Bijna allemaal gauchisten. Maar de kritiek had ook te maken met de veranderde interviewtechniek. Waar men voorheen ministers soms minutenlang respectvol aan het woord liet, gingen de jonge journalisten kritischer te werk. Eerst stelden ze nog hun vragen op haast didactisch-educatieve toon. Mijnheer de minister, hoe zat dit nu precies in mekaar? Zeg maar: de journalist als leraar. Later werden de vragen scherper.Mijnheer de minister, ik heb nog geen antwoord. U ontwijkt de vraag. Je hoort de kritisch-marxistische idee om de verborgen waarheid te achterhalen. Dat hadden de politici natuurlijk niet graag. En wie leidde het land op dat moment? Juist, in de eerste plaats de christendemocraten. Die voelden zich dus de gebeten hond. Maar de eigenlijke achtergrond van die hetze tegen het journaal was het politiek-maatschappelijk debat over de openbare omroep versus een mogelijke commerciële zender. Dat maatschappelijk debat werd als het ware gekanaliseerd via de discussie over het tv-journaal.

Uiteindelijk heeft de 'Rode Burcht' en de heisa daarrond geleid tot de oprichting van de commerciële omroep VTM in 1988.
Heeft Dirk Sterckx Verhofstadt gemaakt? 

Lieve Desmet heeft aan de hand van de scripts van de tv-journaals kunnen bepalen welke onderwerpen op welke dagen in welke volgorde werden uitgezonden. Ze noteerde telkens de lengte van het item, welke personaliteit aan het woord kwam, wie de journalist was, enzovoort.

Uit die studie blijkt dat in de jaren tachtig van de honderd interviews met Guy Verhofstadt er 85 werden gemaakt door... Dirk Sterckx. Sterckx stond in die dagen officieel genoteerd als socialist. In 1998 trad hij toe tot de VLD waar hij gerekend wordt tot de vertrouwelingen van Verhofstadt.

Koen VERSTRAETEN 

