Openbare omroep en politici: Siberische democratie 

Kennis met korte beentjes

‘De media wegen op de electorale en politieke waarde van individuele politici’, zegt  politoloog Peter Van Aelst van de Universiteit Antwerpen (DM, 11 april). Sommige politologen durven al eens open deuren intrappen. ‘Een procentje meer of minder, kan het verschil betekenen tussen vier jaar uitvoerende macht of oppositie’, was ook de inschatting van Herman Van Rompuy (GVA, 10 april)

Uit recente cijfers blijkt dat de openbare omroep bekommerd is voor het evenwicht. Een merkwaardig soort evenwicht. CD&V, Open VLD en sp.a zijn in informatieprogramma’s ongeveer in gelijke mate aanwezig. Een vierde partij, Vlaams Belang, ongeveer de grootste, komt in het verhaal niet voor.

Is dat erg? Het is op zijn minst ergerlijk. Ook voor mensen die de partij niet ten volle genegen zijn. Maar omgekeerd: een onderzoek zal misschien ooit aantonen dat dergelijke praktijken het Vlaams Blok/Belang mee hebben groot gemaakt. Mensen en kiezers willen immers zélf oordelen. En de journalisten die een deel van het politieke veld menen te moeten afdekken – althans bij de openbare omroep –  zijn onhebbelijke wijsneusjes die op een grote portie misprijzen kunnen rekenen. 

Stolp

Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen
 stelden einde 2006 dat journalisten en politici ongeveer hetzelfde lees- en kijkgedrag hebben. Op het menu: De Standaard en De Morgen, Knack en/of Humo, het VRT-nieuws en Terzake. ‘Dat bevestigt dat ze onder dezelfde “stolp” leven. Er zijn inderdaad grotere kranten, populairdere tijdschriften en er zijn VTM en het internet. De macht van de ‘kwaliteitsmedia’ is relatief. ‘Kennis met korte beentjes’, noemde Jos Geysels dat. ‘Dat hoeft op zich geen probleem te zijn’, aldus nog de Antwerpse onderzoekers, ‘zolang politici en journalisten maar beseffen dat de media die ze dagelijks intensief volgen niet noodzakelijk een goed beeld geven van wat er leeft in de maatschappij’.

We hebben de indruk dat VRT-programmamakers stekeblind zijn. De manier waarop ze ‘duiden’, werkt averechts. Het hellevuur tegen de (tweede)grootste partij is even doorzichtig als de wierookstokjes onder de poep van dochter Van den Bossche. 

Ook de Antwerpse academici stellen slappe kost voor. ‘Er is geen sprake van een echt cordon sanitaire rond het Vlaams Belang in de media’, schrijven Walgraeve en co. Maar twee bladzijden verder besluiten ze dat de partij ‘door een deel van de journalisten niet als een partij zoals de andere wordt beschouwd’. Een armtierig lijstje van contacten tussen journalisten en partijen is het enige cijfermateriaal. Dit noemt men wetenschap. 

Analyse

Van fictie naar feiten. De Vlaams-Belangfractie in het Vlaams Parlement analyseerde de belangrijkste VRT-informatieprogramma’s  waarin politici worden uitgenodigd (1/11/2006 tot 29/04/2007) en onderzocht hoeveel keer een onderwerp aan bod kwam dat rechtstreeks handelde over een idee, voorstel, programmapunt of beleidsdaad van een bepaalde politieke partij (of kartel) of politicus. In dit perspectief bekeek men 149 Journaals, 33 afleveringen van De Zevende Dag, 36 van Morgen Beter en 114 keer Terzake (zie tabel)

	
	CD&V / NVA
	SP.a
	Open

VLD
	VB
	Groen!

	Het Journaal
	105
	98
	103
	27
	23

	De Zevende Dag
	16
	19
	13
	5
	3

	Morgen Beter
	20
	15
	15
	2
	3

	Terzake
	25
	28
	31
	3
	2

	Totaal 
	166
	160
	162
	37
	31


Je hoeft niet eens de uitslagen van de jongste verkiezingen hiertegen af te wegen om te zien dat hier iets essentieels aan de hand is. Het cirkeldiagram (Terzake) is het duidelijkst. VB is met 24% van de Vlaamse belastingbetalers achter zich welkom in 3% van de items van Siegfried, Alain en co.

[image: image1.emf]cd&V

28%

spa

31%

vld

36%

vb

3%

groen

2%



0%

cd&V

spa

vld

vb

groen


De cijfers bevestigen alleen maar wat een (voor idioot gehouden) burger natuurlijk al lang doorheeft. Dat de VRT het meest aandacht besteedt aan de partijen die deel uitmaken van de Vlaamse of federale regeringen is niet uitzonderlijk, en evenmin ergerlijk. Maar dat een kwart van de kiezers amper in 7 procent van de geduide uitzendingen wordt geduld, dat is politiek onfatsoenlijk.

Uitschieter is het programma Terzake waar de Vlaamse en federale regeringspartijen samen in maar liefst 92% van de gevallen aan bod kwamen. Het Vlaams Belang wordt hier bespot met amper 3%. Democratisch debat? Democratische duiding?

Voorstel

‘De openbare omroep, gefinancierd met overheidsgeld, dus met belastingsgelden, moet zich houden aan objectiviteit en neutraliteit’, zo protesteert Vlaams Belang nu. De partij herhaalt dat de in de nota De VRT en de democratische samenleving uitgevaardigde richtlijnen onaanvaardbaar zijn. 

 

Sanctie

Daarom moet er voor VB een sanctiesysteem komen (eventueel intrekking van een gedeelte van de overheidsdotaties). De huidige Vlaamse Regulator voor de Media (mits aanpassing VRM-Decreet) zou deze rol kunnen vervullen.  

VB inspireert zich op een Frans voorbeeld. Daar bewaakt en garandeert de Conseil Supérieur de l’ Audiovisuel (CSA) de objectiviteit, via maandelijkse rapporten aan alle partijen, via aanbevelingen over aanwezigheid van politici in de verkiezingscampagnes, over terughoudendheid en eerlijkheid in de commentaren. ‘De CSA is een officiële, maar vooral neutrale instantie die waakt over de objectiviteit en de politieke neutraliteit van de audiovisuele media’, aldus Vlaams Belang.

Via een decreetswijziging (VRM-decreet en de gecoördineerde Mediadecreten) wil Vlaams Belang bekomen dat ook bij ons de VRM permanent het beleid van de openbare omroep inzake objectiviteit en partijpolitieke neutraliteit evalueert. Concreet moet dit gestalte krijgen in een jaarlijks evaluatieverslag voor het Vlaams Parlement, in objectieve “tellingen”, in cijfers die publiek worden gemaakt. Bij overtreding zou de overheidsdotatie van de omroep op de helling komen te staan.

Te braaf

Vlaams Belang is met de beperking van haar onderzoek tot de politieke programma’s absoluut onvolledig. Want te braaf. Naast de informatieve programma’s zijn er op de openbare zender immers ook een hele reeks zogenaamde infotainmentprogramma’s, waar figuren als Marc Uytterhoeven, Leen Demaré, Koen Fillet of Annemie Peeters de sympathiekste proberen te zijn
. Politiek onschuldig is het allemaal niet. Uit cijfers van Spirit-man Bart Caron blijkt dat de scheeftrekkingen in dit soort uitzendingen nog veel schrijnender zijn. Die programma’s zijn vooral geïnteresseerd in schoon volk van liberale of socialistische signatuur. Vlaams Belang komt er niet in. Nooit en jamais. Maar ook CD&V en N-VA, naïef in de voorzichtigheid over het onsmakelijke cordon, komen in genoemde uitzendingen ook nauwelijks aan bod. De enige aanvaardbare  houding, wars van politiek voorkeur, is er een van absolute onrust over zoveel politiek Siberië. En de dommekloten van kiezers weten dat.
Jan Van de Casteele

� Michiel Nuytemans, Peter Van Aelst en Stefaan Walgraeve (UA, 20 dec. 2006, 27 blz.): Media en politiek. De (spannings)relatie tussen journalisten en politici in kaart gebracht. � HYPERLINK "http://www.ua.ac.be/m2p" ��www.ua.ac.be/m2p�








� Lees hierover “VRT speelt een paars spel”: � HYPERLINK "http://www.vvb.org/doorbraak/152/15497" ��www.vvb.org/doorbraak/152/15497� en VRT, van rode naar paarse burcht � HYPERLINK "http://www.vvb.org/actueel/141/15067" ��www.vvb.org/actueel/141/15067�











PAGE  
1

